Fashion

تاریخ انقضا لوازم آرایشى چه زمانی است؟

استفاده تا آخرین قطره آرایش یا محصول مراقبت از پوست همواره وسوسه انگیز است، به خصوص اگر هزینه زیادی برای آن پرداخت کرده باشید، اما لوازم آرایش تاریخ انقضا دارد و طول عمر آن ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

مدت زمان دقیقی که طول می کشد تا انقضای لوازم آرایش سر برسد, به نوع لوازم آرایش، نحوه نگهداری آن و بسته یا باز بودن آن بستگی دارد. تمام لوازم آرایش در نهایت منقضی می شوند، نهايتا 2 سال و در خصوص لوازم آرايش چشمى تا 3 ماه پس از خرید ديگر استفاده از آن جايز نيست.

لوازم آرایش باز نشده چقدر دوام مى آورد؟

تاریخ انقضایی که روی لوازم آرایش یا روی بسته بندی آن چاپ شده معمولا دستورالعملی برای پس از باز شدن محصول است. تشخیص زمان انقضای آرایش بسته و باز نشده دشوار است , اما به طور کلی، اگر به درستی در جای خشک و خنک نگهداری شود و باز نشده و کاملاً مهر و موم باشند باید 2 تا 3 سال ماندگاری داشته باشند.

با این اوصاف، محصولات کرمی که حاوی روغن یا کره هستند، مانند کانسیلرهای کرمی مثل کانسیلر فنتی بیوتی یا رژگونه‌های مایع، زودتر خراب می‌شوند، زیرا روغن موجود در آنها ممکن است فاسد شود. اگر محصول یک فرمول طبیعی و بدون نگهدارنده داشته باشد، ممکن است حتی اگر مهر و موم شده باشد، خراب شود.

تمام مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایش به مرور زمان فاسد می شوند، حتی اگر محصول باز نشده باشد، بنابراین هرگز نباید هیچ محصولی را بیش از 3 سال نگه دارید.

آیا تاریخ انقضا یک پیشنهاد است؟

علامت مدت زمان استفاده پس از باز کردن (PAO) که روی لوازم آرایش درج شده است (یک شیشه باز با یک عدد و یک “M”) نشان می دهد که چند ماه از روز باز کردن آن تا روز انقضای آن فرصت دارید.

اگر  لوازم آرایشتان منقضی شود، باید آن را دور بریزید، اما اگر کمی پس از تاریخ انقضایش به استفاده از آن ادامه دهيد، ممکن است از نظر سلامتی مشكلى ايجاد نكند ,اما متوجه خواهيد شد که كارايى اش به اندازه قبل نيست.

محصولاتی مانند خط لب یا مداد خط چشم ممکن است انقضای طولانی تری داشته باشند زیرا می توان آنها را تراش کرد.

برای اطمینان از ماندگاری آرایش تا حد نهايى آن ،حتما دست های خود را قبل از استفاده بشویید، برس های آرایش خود را مرتب تمیز کنید و از اشتراک گذاری آنها خودداری کنید.

چه اتفاقی برای لوازم آرایش منقضى می افتد؟

 لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته ممکن است خشک یا شکننده شود، هرگز نباید از آب یا بزاق دهان برای مرطوب کردن آن استفاده کنید، زیرا می تواند باعث توليد باکتری شود. اين تغییرات در محصولاتی مثل سایه و رژگونه به اين صورت است كه رنگدانه هاى آن ديگر كيفيت رنگدهى ندارد و محصولات پودرى ممکن است فشرده و سخت شوند.

لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته همچنین می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که منجر به موارد زیر شود:

آکنه

التهاب و خارش

 عفونت های پوستى و چشمی

گل مژه

 از لوازم آرایشى چشم پس از انقضای آن هرگز استفاده نکنید، زیرا می تواند برای ناحیه ظریف چشم بسیار مضر باشد.

تاریخ انقضا کلی برای محصولات آرایشی :

به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که لوازم آرایشی شما بسته به نوع آن تا مدت ذكر شده دوام داشته باشد:

رژ لب : 18 تا 24 ماه

برق لب : 12 تا 18 ماه

فونداسیون و کانسیلر : 12 تا 18 ماه

ریمل : 3 تا 6 ماهه

خط چشم مایع: 3 تا 6 ماهه

محصولات کرمى : 12 تا 18 ماه

محصولات پودری : 12 تا 18 ماه

چگونه می توان گفت یک محصول آرايشى منقضی شده است؟

تمام لوازم آرایش باید  تصویر یک شیشه باز , يك عدد و به دنبال آن حرف M كه نشان مدت زمان استفاده از آن است , را روى بسته خود داشته باشند. یادآوری این نکته مفید است که در چه ماهی آن را باز کرده اید.

ریمل و سایر لوازم آرایش چشم ماندگاری کوتاه تری دارند , به عنوان مثال ريمل ممکن است با  6Mمهر شده باشد و کانسیلر معمولا حدود  12Mو ماندگاری عطر تا 5 سال است.

اگر نمادی نداشته باشد، ممکن است تاريخ انقضا آن روی بسته بندی اصلی بوده که احتمالا دور انداخته شده است.

اولین قدم براى تشخيص سالم بودن لوازم آرايشى بوییدن آن است. اگر چیزی کمی هم  بوى غيرطبيعى  میداد، آن را دور بیندازید.

ببینید رنگش عوض شده یا نه به عنوان مثال، بسیاری از محصولات کانسیلر اکسید شده و کمی نارنجی می شوند.

توجه داشته باشید که بافت آن تغییر کرده است یا خیر، و اگر محصول روی پوست شما حس متفاوتى نسبت به قبل داشت،  آن را دور بیندازید.

محصولات مراقبت از پوست چطور؟

محصولات مراقبت از پوست  هم منقضی می شوند و باید با تاریخ انقضا مشخص شوند.

هر محصولى که در یک شیشه است یا با قطره چکان استفاده مى شود، مانند سرم، اغلب در معرض هوا و باکتری های روی دست قرار می گیرد و باید پس از حدود 9 ماه دور انداخته شود. محصولاتی که به صورت پمپ عرضه می شوند ممکن است تا یک سال دوام بیاورند.

پس از تاریخ انقضا، مواد فعال ديگر عملکرد مطلوبی ندارند. به خصوص در مورد تاریخ انقضای ضد آفتاب و محصولات داراى  SPF  دقت کنید.

اگر به طور منظم از محصولات خود استفاده می کنید، مشکلی برای اتمام آنها قبل از انقضا نخواهید داشت. اگر قصد دارید فقط گاهی اوقات از مراقبت از پوست خود استفاده کنید، بطری های کوچک مسافرتی می توانند گزینه بسیار خوبی باشند.

چه زمانی آن را دور بریزید ?

وقتی تاریخ آن به انقضا رسید، باید آن را دور بریزید. با این حال، این اعداد  تقريبى هستند، بنابراین اگر چند روز بعد از 12 ماه از کانسیلر استفاده کنید، احتمالاً مشکلی نخواهد داشت. 

به برخی محصولات آرایشى طبیعی و مراقبت از پوست که ممکن است بدون مواد نگهدارنده فرموله شوند و دوره کوتاه تری قبل از انقضا داشته باشند، بیشتر دقت کنید.

اگر دچار عفونت چشمی، یا هر عفونت پوستی دیگری شديد، فورا  لوازم آرایش خود را دور بریزید زیرا احتمالاً حامل همان باکتری است که باعث عفونت شده است.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...