Fashion

فواید استفاده از روغن برای مو

روغن کاری مو روشی است که در آن روغن را روی مو ریخته و آن را به پوست کف سر ماساژ می‌دهند تا رطوبت و درخشندگی بیشتری پیدا کند. روغن زدن به مو بافت آن را نرم کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی را که در اثر شستشوی مکرر موها از بین می رود جبران می‌کند.

این کار برای قرن ها در هند مورد استفاده قرار گرفته است و در طب آیورودا توصیه می‌شود. چرب کردن مو فراتر از روش‌های آیورودا گسترش یافته و بسیاری از افراد برای حفظ سلامت و شادابی موهای خود این کار را انجام می‌دهند. به گفته برخی کارشناسان، استفاده از روغن های مو از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

روغن‌کاری مو تکنیک‌های گوناگونی دارد همانطور که انواع روغن‌ مو با کاربردهای مختلف وجود دارد که می‌توانید برای به دست آوردن مزایای خاص از آنها استفاده کنید.

چگونه موهای خود را چرب کنیم

ماساژ دادن روغن در پوست سر باعث افزایش گردش خون می شود و شرایط رشد را محیا می‌کند. همچنین مالیدن روغن به پوست سر نیز ممکن است از شوره سر جلوگیری کند.

برای روغن کاری مو مراحل زیر را دنبال کنید:

روغن را روی پوست سر خود بمالید و با نوک انگشتان با حرکات دورانی ماساژ دهید.

روغن باقیمانده کف دست خود را به ساقه‌های مو بمالید.

با یک حوله یا کلاه دوش موها را بپوشانید و بگذارید یک شب تا صبح روی آن بماند.

روز بعد موها را در حالی که خشک هستند شامپو بزنید وبه طور کامل آبکشی کنید.

همچنین می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان نرم کننده مو استفاده کنید.

فواید روغن کردن مو

روغن ها نقش مهمی در محافظت از مو در برابر سایش و پارگی منظم دارند. چرب کردن منظم موها باعث کاهش خستگی رطوبتی یا تورم و خشکی مو می‌شود.

روغن‌ها نقش مهمی در حفاظت از مو در برابر سایش و ساییدگی روزانه ایفا می‌کنند. استفاده منظم از روغن برای مو باعث کاهش خستگی (منبسط شدن و خشک شدن مو) می‌شود، یا در واقع تورم و خشک شدن مو را کاهش می‌دهد. روغن ها با پر کردن شکاف بین سلول های کوتیکول از فولیکول در برابر سورفکتانت‌ها از آن‌ها محافظت می‌کنند. روغن به سلامت پوست سر کمک می‌کند. دکتر خوشبو گارودیا می گوید وقتی پوست سر را به آرامی ماساژ می دهید به لایه برداری و گاهی اوقات به کاهش ریزش منجر می‌شود.

گارودیا یک تریکولوژیست معتبر، یا متخصص مو و پوست سر است. او توضیح می‌دهد که روغن‌ها دارای اسیدهای چربی هستند که به تعویض لیپیدها در مو کمک می‌کنند. این لیپیدها به دلیل مواد شیمیایی، استایلینگ یا حتی آلودگی محیطی از دست می‌روند.

لیپیدها نقش بسیار مهمی در ایجاد طراوت، لطافت و ظاهر سالم مو دارند. آنها به حفظ درخشش و براقیت مو کمک می‌کنند. به گفته گارودیا، روغن به تقویت ساقه مو، به ویژه در افرادی که موهای وز و خشک دارند، کمک می‌کند. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که روغن شب تا صبح در مو بماند و صبح روز بعد موها شسته شود.

چه روغنی باید استفاده کرد؟

نوع روغنی که باید استفاده کنید، به نیازهای موهای شما بستگی دارد. گارودیا می‌گوید: انواع مختلف روغن‌ها دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی هستند… که با استفاده موضعی از این روغن‌ها، ساقه مو و پوست کف سر تقویت می‌شود.

به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از روغن بر روی پوست سر، بهتر است آزمایش پوستی انجام دهید  تا از عدم حساسیت اطمینان حاصل کنید پس بهتر است قبل از استفاده از روغن بر روی موهای خود یک تست ساعد انجام دهید.

روغن های مورد استفاده برای مو:

نارگیل

کنجد

بادام

جابورندی

آرگان

مورینگا

روغن نارگیل

روغن نارگیل اکثراً در جنوب آسیا، به ویژه در منطقه جنوبی آسیا، به عنوان متداول‌ترین نوع روغن مو استفاده می‌شود. اسید چرب اصلی آن اسید لوریک است و میل بالایی در ترکیب با پروتئین مو دارد به این معنی که به پروتئین متصل شده و به راحتی می‌تواند به داخل ساقه مو نفوذ کند. این ویژگی باعث می شود که یکی از بهترین روغن‌ها برای موهایی با کمبود پروتئین باشد، چه مو سالم و بدون آسیب یا آسیب دیده باشد. روغن نارگیل ساختار مولکولی ریز و بسیار سبکی دارد و به راحتی می‌تواند در ساقه مو نفوذ کند. روغن نارگیل می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت موها داشته همچنین با انواع مو سازگاری دارد.

روغن کنجد

ایده آل برای موهای حالت دار یا وز: روغن کنجد وز شدن را کاهش داده و همچنین از دو شاخه شدن انتهای مو جلوگیری می‌کند. گارودیا می‌گوید: این ماده سرشار از ویتامین B1، کلسیم، مس، فسفر، آهن، منیزیم، منگنز و روی است. روغن کنجد لطافت و نرمی زیای به پوست سر داده و ساقه مو را صاف می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند.

روغن بادام

وزن روغن بادام از روغن کنجد سبک تر است، اما کمی غلیظ تر از نارگیل است. روغن خوبی برای حالت دار و ضخیم است. گارودیا اشاره می کند که روغن بادام حاوی ویتامین‌های B، K و E است.

ویتامین E می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد رشد مو در افرادی که به مدت 8 ماه ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کردند افزایش 34.5 داشته، اگرچه توجه به این نکته مهم است که نتایج ممکن است زمانی که مستقیماً روی موها استفاده می‌شود با زمانی که به شکل مکمل خوراکی مصرف می‌شود بسیار متفاوت باشد. همچنین تحقیقاتی در حوزه بیوتین انجام شده که نشان می‌دهد به افزایش رشد مو کمک می‌کند.

روغن جابورندی

جابورندی گیاهی از جنگل‌های استوایی آمریکای جنوبی است که به طور گسترده در شامپو و ژل استفاده می‌شود. گارودیا می‌گوید روغن جابورندی نسبت به سایر روغن‌ها خاصیت درمانی بیشتری داشته و به رشد مو کمک می‌کند، پوست سر خشک را تغذیه و از سفیدی زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین موها را مرطوب و خاصیت ضد شوره دارد.

روغن آرگان

روغن آرگان معمولاً به عنوان روغن مراکشی شناخته می‌شود. گارودیا اشاره می‌کند که سرشار از ویتامین A، C، E، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 است. او می گوید: آرگان به عنوان یک حالت دهنده طبیعی موها را  تقویت می کند.  پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن آرگان هاسک  است که می‌تواند هم با موهای خشک و هم مرطوب مصرف کرد و پوششی ابریشمی و صاف برای موها ایجاد می‌کند.

روغن مورینگا

گارودیا می گوید روغن مورینگا برای موهای خشک ایدهآل است زیرا حاوی اولئیک اسید بوده که آن را به یک مرطوب کننده خوب برای مو تبدیل می کند. گارودیا استفاده از روغن مورینگا را همراه با روغن بادام توصیه می‌کند. پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن اولاپلکس  شماره 7 حاوی روغن مورینگا است که یک روغن بسیار مغذی و رطوبت رسان برای مو است که بدون سنگین و چرب کردن، آن ها را درخشان، تقویت و ترمیم می‌کند.

چند وقت یکبار باید از روغن برای موها استفاده کرد؟

آیورودا روغن کردن موها را به شکل روزانه توصیه می‌کند، اگرچه ممکن است این کار برای همه واقع بینانه نباشد. توصیه می‌شود حداقل دو بار در هفته و بهتر است شب قبل از اینکه بخواهید موهای خود را بشویید، روغن کاری کنید. اگر ماندن روغن در طول شب برایتان امکان پذیر نیست، می توانید یک ساعت قبل از حمام کردن موهای خود را چرب کنید و سر خود را با یک حوله داغ بپیچید. این کار در مدت زمان کوتاه مقدار زیادی مواد مغذی از روغن استخراج و به پوست سر می‌رساند.

نتیجه :

روغن کاری مو درمانی مطمئن برای انواع مو حتی موی سالم است و انجام این کار به شکل منظم از آسیب مو توسط آلودگی محیطی و مواد شیمیایی موجود در شامپو، ریزش بی از حد مو جلوگیری کرده و همچنین رطوبت و درخشندگی را افزایش می‎‌دهد.

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...