Fashion, Uncategorized

چه نوع پوستی دارم؟

 

طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، پنج نوع پوست وجود دارد: چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس. هر نوع پوست مجموعه‌ای از ویژگی ها و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند ظاهر و رنگ چهره شما را تحت تاثیر قرار دهد. با درک درستی از نوع پوست خودتان، می توانید آگاهانه تصمیم گیری کنید که چه نوع مراقبت از پوستی احتیاج دارید و چه نوع محصولاتی مناسب پوست شماست.

تشخیص نوع پوست

نوع پوست بر اساس میزان تولید سبوم (چربی) پوست تقسیم بندی می‌شود. چربی پوست می‌تواند در طول زمان تغییر کند و همچنین ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند استرس، ژنتیک، هورمون ها، رطوبت و روند طبیعی پیری(بالا رفتن سن) وضعیت متغیری داشته باشد.

دو آزمایش وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید و  به شما کمک می‌کند تا درک درستی از نوع پوست خود داشته باشید:

1: استفاده از کاغذ جذب کننده چربی پوست

2: روش صبر کن و تماشا کن

نوع پوست من چیست؟

پوست شما به عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، عملکردهای مهم، پیچیده و مختلفی را انجام می‌دهد، از تنظیم دمای بدن گرفته تا محافظت در برابر میکروب‌ها. این امر به ویژه در مورد خارجی ترین لایه پوست شما که به عنوان سد پوست نیز شناخته می شود، صادق است. این سد محافظ که بیشتر از لیپیدها (سرامیدها) تشکیل شده، مانند یک لایه محافظ بین پوست و محیط خارجی شما است. این لایه پوست آب و رطوبت را به داخل کشیده و سموم و مواد مضر را خارج می کند.

پوست چرب

پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می کند که باعث می شود پوست براق به نظر برسد و احساس چربی به خصوص در سراسر ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) داشته باشد. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، افرادی که پوست چربی دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند، اما بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک های آکنه، جوش های سرسیاه و سرسفید هستند.

به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه پوست چرب، ترشح چربی بیشتری دارد، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری احتیاج دارد. مراقبت از پوست چرب به انتخاب محصولات مناسبی بستگی دارد که پوست را تغذیه و آبرسانی کند بدون اینکه منافذ شما را مسدود کرده یا باعث ایجاد جوش شود. روتین ایده آل پوست چرب دارای یک پاک کننده ملایم و کف کننده است که به طور موثر آلودگی، چربی اضافی و سایر ناخالصی ها را ازسطح پوست پاک می‌کند. همچنین باید حاوی یک مرطوب کننده سبک، بدون چربی و غیر کومدون زا باشد که رطوبت مورد نیاز پوست چرب را تامین می‌کند.

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می‌کند. این  خشکی  باعث می‌شود پوست کدر،  زبر یا پوسته پوسته به نظر برسد. این نوع پوست معمولا انعطاف پذیری پایینی دارد و به طور قابل توجهی کم آب می شود، به همین دلیل مستعد نشان دادن خطوط ریز و چروک است علاوه برآن نسبت به پوست‌های دیگر بیشتر دچار خارش یا تحریک می‌شود.

روتین مراقبت از پوست خشک باید شامل مواد ملایم، تسکین دهنده و یک آبرسان قوی باشد که به حفظ سد رطوبتی پوست کمک می کند، ترکیباتی مانند سرامیدها. توصیه می‌شود افراد با پوست خشک، از دوش گرفتن طولانی با آب داغ خوداری کنند. چندین بار در روز، پوست را مطوب کنند و از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر، غیر کومدون زا و بدون الکل استفاده کنند.

پوست معمولی

پوست معمولی متعادل است یعنی نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. مستعد جوش، پوسته پوسته شدن یا احساس چربی یا سفت شدن نیست. افراد با پوست معمولی معمولاً منافذی کوچکی دارند، بافت پوستی آن‌ها صاف است و کمتر مستعد حساسیت یا لک و جوش هستند. با این حال، علیرغم این واقعیت که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، برای حفظ حالت خوب و سرزندگی آن به روتین روزانه مناسب پوست خود نیاز دارند. روتین ایده‌آل پوست نرمال رطوبت پوست شما با قفل کردن رطوبت در لایه های زیرین پوست حفظ کرده و از سد محافظ پوست حفاظت می‌کند.

پوست مختلط

پوست مختلط شامل هر دو نواحی خشک و چرب است. ناحیه T (بینی – پیشانی)معمولاً چرب و گونه‌ها یا چانه خشک یا نرمال هستند. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. پاکسازی و آبرسانی موثر کلید مراقبت از پوست مختلط است.

پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود، اما ممکن است پوست حساس چرب، پوست حساس خشک یا پوست حساس نرمال داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی را تجربه کنید. این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک‌های خارجی آسیب پذیرتر است و توسط مواد خاصی مانند رنگ‌ها یا عطرها و … تحریک می‌شود.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید تعیین کنید که چه چیزی باعث حساسیت شما می شود و از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید. همچنین می‌توانید محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید.

استفاده از محلول شستشو سیمپل برای افرادی که پوست حساسی دارند طراحی شده و غنی از ویتامین ‌های مورد نیاز پوست است.

چگونه می توانم نوع پوست خود را در خانه تشخیص دهم؟

اگر توصیف انواع پوست به شما کمک نکرد تا به نتیجه برسید، آزمایش های متعددی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به شما در تعیین نوع پوست کمک کند. در اینجا دو روش وجود دارد که می توانید استفاده کنید:

روش صبر کن و تماشا کن.

این تست خانگی به شما این امکان را می دهد که با مشاهده رفتار پوست خود پس از پاکسازی، نوع پوست خود را بیابید.

برای شروع، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، سپس به آرامی آن را خشک کنید.

30 دقیقه صبر کنید.

اگر پوست شما براق به نظر می رسد، احتمالاً پوست چربی دارید.

اگر احساس سفت و پوسته پوسته شدن دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید.

اگر درخشش فقط در ناحیه T(بینی و پیشانی) شما باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.

اگر پوست شما هیدراته و راحت است، اما چرب نیست، احتمالاً پوست نرمالی دارید.

روش ورقه جذب کننده چربی

هنگامی که ورقه جذب کننده چربی بر روی پوست فشار داده می شود، چربی را جذب کرده و می‌توانید از آنها برای کمک به درک نوع پوست خود استفاده کنید.

پس از شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم، آن را خشک کنید و 30 دقیقه صبر کنید.

ورقه جذب کننده چربی را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس ورقه ها را در نور نگه دارید تا علائم روغن را ببینید.

اگر ورقه مقدار زیادی چربی از تمام نواحی صورت جذب می‌کند، شما پوست چربی دارید.

اگر آنها چربی را جذب نمی ‌کنند، احتمالاً پوست خشکی دارید.

اگر ورقه‌ها فقط مقدار کمی چربی از ناحیه T شما نشان می‌دهند، پوست مختلط دارید.

اگر فقط حداقل چربی را از هر ناحیه از صورت خود می بینید، به احتمال زیاد پوست نرمالی دارید.

به خاطر داشته باشید که هر نوع پوستی نیز می تواند حساس یا مستعد جوش یا آکنه باشد، اگرچه افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است کمتر این مورد را تجربه کنند. با این حال، با محصولات مناسب، می‌توانید از پوست خود مراقبت کنید و در عین حال نگرانی‌هایی مانند حساسیت و لک‌های آکنه را برطرف کنید.

منبع : cerave.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...